Otita la câini și pisici: cum îți dai seama că animăluțul tău suferă

Dacă câinele sau pisica ta își scutură capul, se zgârie în zona urechii sau se freacă de alte obiecte, încercând să-și amelioreze durerea, ar putea avea otită. Despre otita la animale, cum sunt afectate, dar și despre ce ai de făcut pentru a le ajuta, vorbim în continuarea acestui articol.

Otita externă este reprezentată de inflamația conductului auditiv extern. În cazuri mai severe, se poate complica, cu otită medie, care reprezintă inflamația urechii medii. Ambii termeni sunt folosiți pentru a descrie simptomele clinice pentru otita la animale și nu reprezintă o boală în sine.

De reținut este faptul ca infecțiile urechii duc adesea la o ureche de culoare roșu închis, murdărie în ureche sau un aspect general inflamat.

Otita la animale: de la mâncărime, la ruptura timpanului

Otita externă apare atunci când mediul normal al canalului auditiv se modifică, iar glandele mucoasei conductului auditiv se măresc și secretă ceară în exces. Treptat, mucoasa ce căptușește canalul auricular produce țesut fibros excesiv, iar acesta se îngustează. În mod normal, acesta este un simptom secundar al unei alte boli, cum ar fi o infecție. Mai multe informații despre infecții și boli care pot afecta animalul tău de companie, poți afla urmărind aici blogul clinicii noastre.

Mai multe despre otita la animale, poți afla de la medicul veterinar dr. Orlando Cazan, urmărind videoul următor:

Otita externă provoacă durere, mâncărime, roșeață, și atunci când afecțiunea este cronică, poate duce la ruptura timpanului sau otita medie.

Semne si simptome

Cele mai frecvente simptome ale otitei externe și medii sunt reprezentate de:

• durere;
  • scuturări din cap;
  • scărpinatul urechii;
  • miros neplăcut al urechii.

Atenție însă că medicul veterinar este singurul în măsură să confirme otita la animale, precum și gravitatea ei.

control periodic la veterinar

În cazul în care animalul tău își ține capul înclinat, nu prezintă coordonare în mers sau vomită, poate indica instalarea unei otite medii sau interne, care reprezintă o afecțiune foarte gravă.

Otita la animale: cauze

Otita externă și medie pot fi cauzate de o varietate mare de factori. Printre cele mai frecvente cauze se numără:

• paraziții;
  • alergiile alimentare;
  • reacții la unele medicamente;
  • corpuri străine;
  • acumulare de păr;
  • unele boli autoimune.
otita la pisici

De asemenea, umiditatea excesivă cauzată de înot sau spălare, infecții bacteriene sau unele ciuperci pot determina apariția otitei la câini și pisici.

Diagnosticare și tratament

De cele mai multe ori, medicul veterinar pune diagnosticul pe baza semnelor clinice și a anamnezei. El verifică însă starea urechii și cu ajutorul unui microscop, analizând secrețiile din ureche.

După stabilirea diagnosticului, tratamentul recomandat va fi în funcție de forma otitei. Astfel, cele mai ușoare cazuri de otită se pot trata prin simpla toaletare a urechii, făcută cu soluție specială, ce conține alcool boricat sau acid salicilic. Îți recomandăm ca pentru acest lucru, să duci animalul la cabinetul veterinar. Te poți programa la noi, la Vetlife dr. Cazan, la 0740 074 024 sau poți veni direct în clinică, programul fiind non-stop.

Însă în cazurile de otită moderată sau mai gravă, se recurge la tratament cu:

• antibiotice;
  • antiinflamatoare;
  • picături auriculare.
otita la caini

Un tratament aparte este prescris atunci când este vorba de otita parazitară. Cel mai întâlnit parazit fiind reprezentat de Otodectes cynotis. Această formă de otită la animale necesită un tratament de lungă durată și deparazitare lunară.

Otita la animale: prevenire

Daca animalul tău este predispus la infectarea urechii, îți recomandăm să mergi periodic cu el la medicul veterinar, la control, dar și pentru a i se face toaleta urechii.

De precizat că sunt predispuse la otită animalele care au urechile lăsate. Și asta deoarece, în cazul lor, urechea nu respiră, formându-se tot timpul un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor. O astfel de situație este întâlnită în cazul speciei Cocker, care are urechile coborâte.

Există și alți factori care favorizează apariția otitei la câini, printre care și scăldatul la mare, în piscină sau lacuri. În acest fel, le poate intra apă în urechi. Dacă animalul nu este apoi șters și curățat în urechi, în timp, poate să apară otita.

cauză otită câini

De reținut este faptul că cu cât o otită este depistată și tratată mai repede, cu atât evoluția ei este mai favorabilă, fără să ajungă în partea internă sau medie a urechii.

În acest scop, efectuarea periodică a controalelor la clinica veterinară poate preîntâmpina astfel de probleme neplăcute. Și asta cu atât mai mult cu cât pisicile și câinii suportă greu toaletarea urechii, fiind vorba despre o zonă sensibilă.

De asemenea, uneori, se întâmplă ca secreția să fie într-o cantitate mai mare. Totodată, poate fi necesar să fie scoase chiar și fire de păr din ureche, prin extracție.

Indiferent dacă este vorba despre simptome ale otitei sau de alte afecțiuni ori urgențe, medici cu experiență ai Vetlife Dr. Cazan te așteaptă în clincă pentru a-ți ajuta animăluțul cu o diagnosticare corectă și tratamentul potrivit. De asemenea, ne poți suna oricând, pentru orice problemă, la 0740 074 024.